دانش انسانی

هنگامی که کسی می پرسد فلسفه به چه کار می آید، پاسخ باید ستیزه جویانه باشد، چرا که پرسش کنایه آمیز و نیش دار است. فلسفه نه به دولت خدمت می کند و نه به کلیسا، که هر دو دغدغه های دیگری دارند. فلسفه به خدمت هیچ قوه ی مستقری در نی آید. کار فلسفه ناراحت کردن است.
فلسفه ای که هیچ کس را ناراحت نکند و با هیچ کس ضدیت نورزد فلسفه نیست.
کار فلسفه آزردن حماقت است، فلسفه حماقت را به چیزی شرم آور تبدیل می کند. فلسفه کاربردی ندارد جز افشا کردن پستی های اندیشه در تمامی اشکالش. آیا جز فلسفه رشته ای هست که به نقد تمامی رازآمیزگری ها، هر خاستگاه و هدفی که داشته باشند، همت گمارد؟
ژیل دلوز

برگرفته شده از humansciences.blog.ir

آخرین مطالب

دکتر غلامحسین صدیقی

دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۳، ۱۱:۳۹ ق.ظ

 

من به شخصه به دکتر غلامحسین صدیقی خیلی ارادت دارم چون فردی بوده دارای وجدان و روحیه علمی و یک پوزیتیویست به تمام معنا. از ایشان  نقل می کنند که  می گفته:

 «من در جوانی دو چیز را طلاق گفته ام، یکی دین را و یکی فلسفه را.»

و همین عبارت نشانگر روش علمی و رویکرد ایشان است. 

همچنین تز دکتری او  درباره جنبش های دینی در ایران در نخستین سده های تاریخ اسلامی نوشته ای بسیار مهم است و در زمینه خود کم نظیر.  دکتر جواد طباطبایی  از او نقل می کرد که وی به جای واژه ی «جامعه شناسی» واژه ی «اجتماعیات» را بکار می برده است و این نکته سنجی و ظرافت این مرد دانشمند را می رساند.

اما با تمام این توضیحات، از ایشان نقل شده که در روزهای بحرانی و آشوب زده حکومت شاه جمله ای بیان کرده که من خیلی موافق با آن نیستم. آن جمله این است:

 

«ملت ایران می داند چه چیز را نمی خواهد، اما نمی داند چه چیز را می خواهد.»

 

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۶/۳۱
محمدرضا مختار

نظرات  (۱)

۳۱ شهریور ۹۳ ، ۱۱:۵۲ رایانه کمک فرتاک

سلام دوست عزیز

وبلاگ زیبایی دارید.به من هم سر بزنید .ما یه شرکت داریم خدمات کامپیوتری عرضه میکنیم (مشکلات نرم افزاری ,اینترنتی,بازی ,سخت افزار,شبکه و…) البته بصورت تلفنی که هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی بشه,و یه مزیت دیگه ای که داره خودتونم یاد میگیرید, وترس اینو ندارید که یه وقت فایل شخصی تون کسی ببینه.

خوشحال میشم با لینک کردن ما(به اسم مرکز مشاوره رایانه ای فرتاک) به بقیه مردم خوبمون مارو معرفی کنید.(لینک کردین خبرم کنید لینکتون کنم)

یه چیز دیگه یادم رفت لطف کنید بنر تبلیغاتی وبلاگ ما یا یکی از عکس های تبلیغاتی یا پست تبلیغاتی ما را در وبلاگ یا سایت خود به اشتراک بزارید,و به ما خبر دهید.

رایانه کمک فرتاک

شماره کارشناسان ما: 9099070345

http://komakrayane.persianblog.ir/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی